Profituning 2023

Café Racer so škorpiónom

03. marec 2023Publikoval M. Lábaj

O tomto Fínovi ste už nedávno počuli. Volá sa Roni a vcelku nedávno sme písali o jeho zvýšenom Porsche Cayenne. Jeho garáž však ukrýva ešte zopár pokladov. Priamo v jej strede sa nachádza kancelária, odkiaľ Roni rieši každodenný biznis. Pred ňou je zaparkovaná replika Audi Quattro S1 E2. Vedľa nej stojí dvojkolesová talianska mašina Ducati Panigale V4 v červeno-béžových farbách. A okrem dvoch olivových Porsche, ktoré sme spomínali, vzadu v rohu sa nachádza Abarth 595 Competizione. Práve na neho sa dnes pozrieme bližšie.

Abarth dostal prezývku café racer. Aj keď väčšinou sa tak označujú motocykle, Abarth má zopár znakov tohto štýlu. Takýto Fiat nie je bežný v krajinách Škandinávie, sám majiteľ povedal, že nepozná žiadny iný upravený Abarth vo Fínsku. Malá raketa mu pripomína časy, keď mal 18 rokov. Vtedy jazdil na Honde CR-X. Áno, tieto autá sú na míle od seba vzdialené, no napriek tomu 595-ka oživila zopár spomienok.

Roni našiel 595 Competizione vo Švédsku. Bola vo fantastickom stave, takmer ako nová. A dokonca sa mu páčila aj farba. Predtým vlastnil Audi RS6 v odtieni béžovej Mocha Latte, ktorá vraj vyzerala skvelo, tak si povedal, že aj Abarth musí byť vo farbe Fiat Rally Beige. Nakoľko to bola tiež verzia Competizione, 595 mala väčšie turbo a Brembo brzdy. Roni ale chcel trochu viac.

Tieto autá sú u nás v strednej Európe celkom známe, no málo z nich majú upravený znížený postoj. Fínsky Abarth bol osadený bodykit od talianskej firmy Cadamuro Design, ktorý je vymodelovaný podľa modelu 695 Biposto, čo je vlastne cestná verzia okruhovky Abarth 695 Assetto Corse Evoluzione. Cadamuro tiež dodalo ďalšie diely z uhlíkových vlákien, aby skompletizovalo športový vzhľad.

Na prednej náprave je uložený preplňovaný 4-valcový motor s objemom 1,4-litra. Sériovo ponúka 177 konských síl. Táto 595 však je vylepšená o intercooler, otvorené sanie a titánový výfukový systém. Majiteľ hovorí, že teraz je pod kapotou 250 koní. V dnešnej dobe to nie je veľké číslo, netreba ale zabúdať na mušiu váhu Abarthu – 900 kilogramov. Dynamiku má teda slušnú. A s tým titánovým výfukom znie skutočne lahodne.

V širokých blatníkoch sú obuté disky OZ Futura s leštenými límcami v 18-palcovom prevedení. Vzadu je 2,5 stupňový negatívny odklon. Nízky postoj má Abarth vďaka vlastnej konfigurácii vzduchového podvozka, ktorý sa ovláda tlačidlami na drevom obloženom volante z Fiatu Ritmo Abarth. Ostatné tlačidlá ovládajú predné svetlá osadené denným svietením z Porsche. K drevenému volantu Roni doladil aj hlavicu radiacej páky. Samotný radiaci mechanizmus je od firmy CAE. Interiér je očalunený v Alcantare a nájdeme v ňom zopár karbónových dielov, napríklad športové sedačky. Tie vážia dokopy iba 10 kíl. Na porovnanie, jedna pôvodná sedačka mala 25 kg. Ďalších 20 kíl sa ušetrilo odstránením zadnej lavice, aj tak tam nikdy nikto nesedel. Akurát v čase fotenia v interiéri chýbali dverové výplne, pretože sa čakalo na karbónové náhrady.

Tak teraz už viete prečo ho Roni volá café racer. Nie je to len kvôli jeho farbe, či dobovými doplnkami alebo kvôli tomu, že je oholený od zbytočných vecí. Roni totiž Abarth naozaj využíva ako auto, na ktorom si zájde na chutnú kávu do lokálnej kaviarne. Samozrejme, niekedy ho donesie ukázať aj na nejaký automobilový zraz, prípadne ho vytiahne aj na okruhový deň.

text: M.Lábaj, foto: Vladimir Ljadov - speedhunters.com