Scirocco Mk1: Menej je viac
V dnešnej spoločnosti musíte aspoň trochu vyčnievať, aby vás (vaše auto) komunita zaregistrovala. Postaviť niečo, čo vyčnieva z radu, si vyžaduje značnú dávku exhibicionizmu. Čo však v tom prípade, keď nie je cieľom získať pozornosť? No v tom prípade platí: V jednoduchosti je krása.
Na prvý pohľad aj Winstonove Scirocco z roku 1979 vyzerá ako sériovka s nízkym podvozkom a veľkými kolesami. Aj to však stálo dlhé hodiny plánovania, kupovania auta, hromadenia dielov a v neposlednom rade i brúsenia a leštenia. Nebuďme povrchní, prvý pohľad klame. Kto trochu pozná skoré modely Volkswagenu, zaregistruje trochu zvláštnu tvár Scirocca. Tento jednoduchý predok je spojením až troch áut a nespočetných hodín práce.
To isté platí o interiéri, ehm, teda o podlahe vozidla. Winston je niekedy až veľmi bláznivý, ako mu vravia jeho priatelia, pretože venuje pozornosť každej drobnosti. Celú podlahu vyhladil a skryl celú elektroinštaláciu, ktorá sa tiahla pod kobercom. „Udržať si motiváciu počas celého projektu bolo veľmi náročné... jedna z najťažších častí stavby,“ prezrádza Winston. Výsledok je neuveriteľný, tak dokonalú podlahu sme ešte v žiadnom aute nevideli. Zakryť 400 hodín ručnej práce kobercom, by bolo doslova neslušné. Aj interiér je poskladaný z viacerých kusov. Budíky pochádzajú zo skoršieho modelu, konkrétne z 1976, zatiaľ čo prístrojová doska je z roku 1979. Manžeta radiacej páky je z roku 1975. Sedadlá sú aftermarketové a volant vyrobila spoločnosť Momo.
Čierne diely perfektne dopĺňajú Bright Yellow odtieň. No moment, a kde sa to štartuje? Nie je tu žiadne červené tlačidlo s nápisom Start. Winston to totiž premyslel do úplnej dokonalosti. Keďže vzadu sa už viac nenachádza zadný stierač, jeho vypínač bol využitý na funkciu spínacej skrinky. Prvá poloha vypínača znamená zapnuté zapaľovanie. Druhá poloha namiesto aktivovania zadného ostrekovača zopne šťavu do štartéra. Všetky stopy po klasickej spínacej skrinke boli odstránené.
Štartér roztáča malý benzínový štvorvalec s objemom 1,3-litra. V aute bola kedysi založená aj silnejšia 1,6-tka s turbom. Dôvodom prechodu späť na menší motor je Volkswagen Motorsport veko ventilov. To pasuje len na uvedenú 1,3-jku. A ukázalo sa, že menší motor dovolil i spustiť podvozok ešte nižšie. Pred agregátom je uložený kompresor z VW Polo G40. Zmes sa mieša v karburátore z Renaultu 5 GT Turbo, takisto z Renaultu pochádza i palivový regulátor. O zapaľovanie sa stará rozdeľovač zo Saabu.
Trochu francúzskej inšpirácie vidno zvonku na kolesách. Winston predtým než sa pripojil do VW Group komunity vlastnil zopár Renaultov GT Turbo. Disky sa podobajú na Ronal Racing kolesá. Vyrobil ich však fanúšik počas lockdownov zo zliatiny hliníka, keď ceny tohto materiálu boli šokujúco lacné. Je to jedna sada z dvoch a pravdepodobne sa už viac kolies nevyrobí. Disky majú rozmer 6,5 x 17 palcov a je na nich natiahnutá pneumatika 165/35 R17. Už od začiatku bolo postaviť Scirocco čo najnižšie. Jednu dobu dokonca stálo na vzduchovom podvozku. Teraz je z neho static. Winston využil tlmiče AST. Avšak musel prispôsobiť ramená, vyššie uložiť motor a zúžiť nápravnicu aby sa kolesá mohli voľne otáčať v úzkych blatníkoch.
Scirocco je neustále udržiavané v prevádzky schopnom stave, aj keď ako si viete predstaviť, jazda na ňom môže byť pre Winstona trochu nervydrásajúca vzhľadom na jeho dokonalú čistotu. Neodcudzujme autá na prvý pohľad. Mnohokrát to, čo vidíme stálo oveľa viac síl, než si dokážeme predstaviť.
text: M.Lábaj, foto: Rick Schofield - speedhunters.com