Profituning 2023

2016: Čistá sila

03. január 2024Publikoval P. Kovács

Našťastie rastie počet mladých ľudí, ktorí zdieľajú názor, že rok výroby ozajstných áut začína dvojčíslom 19... Tomáš patrí tiež do tejto skupiny, no on sa navyše zaraďuje medzi tých, ktorí v prípade klasických kúskov neradi robia kompromisy pri jazdných vlastnostiach. Vďaka tomuto postoju máme tú česť ponúknuť materiál o tejto výnimočnej MK2, ktorá pod nenápadnými GTI plechmi ukrýva modernú techniku, ponúkajúcu parádny šoférsky zážitok. Veď posúďte sami - 300 koníkov pri váhe 1100kg je viac než postačujúce ;).

"Celá predstava tejto prestavby vznikla zaobstaraním Volkswagenu Golf MK2 GTI, ktorý si zadovážil môj kamarát Jozef. Auto bolo na predaj v Košiciach a bol to dovoz so Švajčiarska. VW som následne kúpil od Jozefa, ktorý vymenil pôvodný, atmosférický motor 1.8 16V za 1.8 20V turbo z Audi S3. Auto bolo v nedokončenom ale pojazdnom stave a tak som sa ujal príležitosti uskutočniť si svoj detský sen. Po odkúpení Golfu sa začali dlhé 3 roky realizácie prestavby a pátrania po originálnych dieloch. Ako prvé sa auto rozobralo do poslednej skrutky a všetky odmontované diely sa uskladnili pre potrebu následnej renovácie. Karoséria bola v dosť dobrom stave, len niektoré časti bolo potrebné vyvariť poprípade nahradiť novými dielmi. Klampiarske práce trvali necelé 2 mesiace, po ktorých nasledovalo kompletné lakovanie. V záujme zachovania originality auta som zvolil bielu farbu, z ktorej som vynechal tmavšie pigmenty, aby bol dosiahnutý snehobiely odtieň.

Po zaobstaraní všetkých dielov som sa pustil do úprav motora. Motor a jednotlivé motorové diely sa nalakovali do čierno-sivej farebnej kombinácie. Následne sa vymenilo turbo, upravilo nasávanie motora, ktoré bolo doplnené kitom od firmy K&N a doladilo sa vedenie intercoolera. Motor disponuje výkonom 300 koní, ktorý je prenášaný na prednú nápravu cez keramickú spojkovú sadu SACHS Preformance a 5-stupňovú prevodovku z Octavie RS 1.generácie. Originálny výfukový systém som nahradil novým celonerezovým o priemere 70 mm vrátane vlastne navrhnutého a vyrobeného koncového tlmiča podľa originálu.

Po dokončení motora sa začali dlhé mesiace skladania. Ako prvé prišlo na rad osadenie náprav, kde sa sériové tlmiče vymenili za výškovo nastaviteľný podvozok od firmy Lowtec typu Hilow 9.1. Pre lepší brzdný účinok sú osadené na prednú nápravu dvojpiestikové brzdiče z Audi S2 s 280mm vŕtanými kotúčmi G60, ku ktorým sa pridali brzdové doštičky značky Ferodo typu DS2500. Táto súprava podvozkových dielov je ukrytá za trojdielnymi diskami značky BBS RS o veľkostiach 8x17 a 9x17, na ktorých sú obuté pneumatiky Falken 195x40 R17.

Ďalším krokom bolo namontovanie zvyšných častí karosérie ako napríklad dvere, nárazníky, kapoty a následne som sa pustil do skladania interiéru. Tak ako už bolo vyššie spomenuté pre dosiahnutie originálneho vzhľadu som si počas renovácie zadovážil kompletný originálny Recaro interiér, stredový panel Votex s prídavnými budíkmi VDO a dizajnovo jedinečný retro volant Wolfsburg Edition z Golfu MK1 GTI. Výbava bola doplnená o originálne elektrické okná, zrkadlá a tempomat.

Po dokončení a následnom otestovaní auta som zistil že turbodúchadlo disponovalo plniacim tlakom 1,7 baru, ktoré bolo potrebné znížiť a z toho dôvodu som navštívil firmu Profituning v Poprade, kde sa po odladení dosiahol výkon 300 koní pri tlaku 1,5 baru. Počas tejto prestavby som sa zoznámil s novými kamarátmi, ktorí mi pomohli pri realizácia tohto projektu a touto cestou by som sa im chcel poďakovať. Veľká vďaka patrí firme RCS Tuning, Profituning a všetkým, ktorí sa na uskutočnení môjho sna podieľali."

VW GOLF MK2 GTI 20V, rok výroby: 1990
Motor:
Swap - zážihový 4-valec Audi S3 1.8 20V turbo, predná priečka Passat B3, K&N sanie, blow-off ventil, celonerezový výfuk 70mm, turbo KKK K04, sviečky, cievky z 2.0 TFSI, intercooler z VW Crafter, olejový chladič, palivové čerpadlo BOSCH, kabeláž skrytá do nosníkov, výkon po úpravách 300PS a maximálny krútiaci moment 400Nm
Pohon:
Náhon na predné kolesá, 5-stupňový manuál Octavia RS, keramická spojka SACHS, spojkový valec a pedálovka z Passat B3
Podvozok:
Nápravnica Golf MKII GTI vrátane ramien, otoče MKII GTI, štelovák LOWTEC HiLOW 9.1, brzdy Audi S2, vŕtané kotúče priemeru 280mm s platničkami Ferodo Racing DS2500, trojdielne kolesá BBS RS R17, pneumatiky Falken 195x40 R17
Karoséria:
OEM s kompletným celolakom, sériový bodykit GTI doplnený novými OEM svetlami HELLA
Interiér: Recaro sedadlá, Votex panel + budíky VDO, volant MK1 GTI Wolfsburg Edition, zadné hlavové opierky, originálne elektrické okná a zrkadlá, tempomat

text: Kovács, foto: SlowFamilia